Achtergrond artikelen

Sneeuwsokken als alternatief voor sneeuwkettingen

Sneeuwkettingen vs. Sneeuwsokken

Op Sneeuwkettingen4u krijgen we steeds vaker vragen over het gebruik van sneeuwsokken als alternatief voor het gebruik van sneeuwkettingen. Is dit een goed alternatief voor sneeuwkettingen? Mogen ze worden toegepast en waar? Hoe zit het met de grip en de remweg? Hoe duurzaam zijn de sneeuwsokken en zijn ze eigenlijk wel zo gemakkelijk aan te brengen? Wij zetten het voor u op een rij.

Regelgeving
Het Europees Comité voor Normalisatie (CEN) heeft op 27 mei 2020 de nieuwe Europese norm EN16662-1:2020 gepubliceerd. Deze norm is van toepassing op zowel metalen sneeuwkettingen, maar ook op voorzieningen van andere materialen, zoals bijvoorbeeld textiel. Eerder was er een aparte norm voor metalen sneeuwkettingen en werd er gesteld dat tijdens winterse condities ‘supplementary grip devices’ moesten voldoen aan deze norm. Sneeuwsokken konden niet voldoen aan die norm omdat ze niet van metaal waren gemaakt. Hierbij dienen alle EU-lidstaten hun eigen regelgeving aan te passen op deze nieuwe standaard en te hebben geïmplementeerd voor 30 november 2020.

Uit diverse officiële documenten blijkt dat AutoSock veel werk heeft gestoken in het beïnvloeden van deze regelgeving. Na jarenlange Europese procedures, waar fouten zijn gemaakt door de EU, heeft AutoSock het voor elkaar weten te krijgen om de norm voor metalen kettingen en andere materialen binnen één norm te krijgen (EN16662-1:2020). Hierdoor ontstond ruimte om de sneeuwsokken dan ook gecertificeerd te krijgen. Sterker nog, de AutoSock, is het eerste product dat is gecertificeerd volgens deze nieuw standaard. Dat moet een feestje zijn geweest op het hoofdkantoor van AutoSock in Noorwegen. Echter, niet iedereen is hier even blij mee.

Wanneer sneeuwsokken voldoen aan deze norm mogen ze in principe worden toegepast als alternatief voor sneeuwkettingen. Daarmee zijn ze dus toegestaan als alternatief in alle Europese landen. Er is echter een uitzondering : Oostenrijk.

Wanneer er een sneeuwkettingenplicht geldt mogen sneeuwsokken in Oostenrijk niet worden gebruikt als alternatief. Oostenrijk heeft de Europese regelgeving betreft de nieuwe EN16662-1:2020 norm namelijk niet geaccepteerd en houdt vast aan de eigen norm, de aangepaste Ö-Norm V5117 (EN 16662-1:2020 7 15) voor personenwagens. Ook Italië lag dwars en hanteerde zijn eigen norm, de UNI 11313-2010, een directe kopie van de Oostenrijkse Ö-Norm V5117. Hier speelde veel politiek op de achtergrond, Italië is een van de grootste producenten van de sneeuwkettingen. De merken Weissenfels en König zijn van origine Italiaans en bieden geen sneeuwsokken in hun productassortiment. Inmiddels is Italië, onder druk van de EU, overstag.

Ook in Switzerland zijn de sneeuwsokken sinds oktober 2020 toegestaan, mits ze het KD-0454/20 certificaat hebben gekregen. De AutoSock heeft dit certificaat. Maar wil dat zeggen dat sneeuwsokken een goed en veilig alternatief zijn? Of zit hier meer achter? Waarom kijkt Oostenrijk bijvoorbeeld anders naar deze Europees goedgekeurde alternatieven en zien ze dit mogelijk als een “mangelhaft”?

Los van de regelgeving hebben we meerdere verhalen gehoord van wintersporters die met hun sneeuwsokken niet de bergpas over mochten van de autoriteiten, ondanks de legale status van de sneeuwsokken die zijn meegenomen. Zeker in het geval van grotere en zwaardere voertuigen. Stelling is dat sneeuwkettingen meer grip geven wanneer ze worden toegepast op een zwaarder voertuig in vergelijk met de lichtere voertuigen. Bovendien slijten de sneeuwsokken ontzettend snel. Voor een langere bergpas kunnen autoriteiten dus besluiten om u niet toe te laten wanneer u alleen sneeuwsokken bij u heeft. Bovendien wordt er gesteld dat de prestaties van de sneeuwsokken op ijs niet zo goed wanneer deze worden vergeleken met sneeuwkettingen. Alles draait dus om lokale veiligheid.

Grip en remweg
Uit diverse sneeuwkettingentesten blijkt dat de sneeuwsokken vergelijkbare prestaties leveren ten opzichte van goedkopere sneeuwkettingen in de sneeuw. Wanneer deze worden vergeleken met sneeuwkettingen die goed scoren in de testen zijn er wel wat tekortkomingen in de prestaties in de sneeuw. Bij het remmen en het versnellen bergopwaarts presteren de sneeuwsokken iets onder. De remweg van de AutoSock bij 30 km/u kwam uit op 14.4m bij een test uitgevoerd door het Zwitserse TCS uit 2021. Wanneer u dit vergelijkt met bijvoorbeeld de Pewag Brenta 9 (13.7m) of de RUD Centrax (11.5m) presteren ze vergelijkbaar maar net iets minder goed. Desalniettemin een stuk beter in vergelijk met helemaal geen ‘supplementary grip devices’.

Comfort
De sneeuwsokken bieden in vergelijking met traditionele sneeuwkettingen en loopvlaksneeuwkettingen veel meer comfort. Er zijn minder trillingen en er is minder geluidsoverlast tijdens het rijden. U merkt er bijna niets van. Dat klinkt uiteraard ontzettend positief, en dat is het ook. Er zijn enkele verhalen over automobilisten die het tijdens het rijden niet hebben doorgehad toen een van de sneeuwsokken eraf was gevallen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel zullen we maar zeggen. Een ander belangrijk voordeel is dat er geen onderdelen over de velg lopen bij montage. Geen krassen op de velgen dus. Uiteraard zijn er ook sneeuwkettingen beschikbaar met velgbescherming.

Montage en demontage
Een van de belangrijkste voordelen van de sneeuwsokken ten opzichte van de sneeuwkettingen is de montage. Het aanbrengen van de sneeuwsokken gaat in veel gevallen een stuk sneller dan bij traditionele sneeuwkettingen. Wel is er een extra stop nodig bij de sneeuwsokken. Bij zelfspannende sneeuwkettingen is dat niet nodig. Ook zijn er sneeuwkettingen de sneller gemonteerd kunnen worden dan de sneeuwsokken zoals de Konig Easy-Fit en de loopvlaksneeuwkettingen. Sneeuwsokken kunnen dus eenvoudiger gemonteerd worden dan handmatig te spannen traditionele sneeuwkettingen. Er is echter een belangrijk nadeel van de sneeuwsokken bij de montage. Ze hebben grip nodig om gemonteerd te kunnen worden. Wanneer u vast staat in de diepe sneeuw is het ontzettend lastig om de sneeuwsokken gemonteerd te krijgen. Bij sneeuwkettingen is het ook geen pretje maar gaat dat een stuk eenvoudiger. De demontage van de sneeuwsokken is relatief eenvoudig. Echter, een van de nadelen van de sneeuwsokken is dat deze niet goed kunnen tegen nachtvorst. Wanneer u ’s ochtends dus naar de skilift wil rijden en ’s nachts de sokken heeft laten zitten wordt dat een zeer uitdagende opgave. Het verwijderen van de sneeuwsokken bij vorst is enorm lastig omdat ze keihard zijn geworden door de vorst. Met sneeuwkettingen zou u dit probleem niet hebben.

Duurzaamheid en slijtage
In 2021 heeft de ANWB de AutoSock High Performance sneeuwsokken getest. Uit het testrapport blijkt dat de sneeuwsokken volledig doorgesleten en kapotgescheurd waren na slechts 18 km. De Goodyear Ultragrip sneeuwsokken hielden het maar 8 km vol: de sokken scheurde af en ze vielen van de band af. De ANWB hanteert 40 km als een voldoende. Bij de Zwitserse TCS sneeuwkettingentest uit 2021 hield de Goodyear Ultragrip het ook maar 9.7 km vol. Tijdens winterse condities is het niet ongebruikelijk dat er wordt gestrooid met een combinatie van zout en grind. Dat vinden de autosokken helemaal niet prettig. Die zullen dan ook erg snel kapot gaan. Uit de sneeuwkettingentest van het Oostenrijkse ÖAMTC, de Oostenrijkse variant van de ANWB, zien we soortgelijke conclusies. De sneeuwsokken zijn niet duurzaam en zullen heel erg snel versleten zijn.

Conclusie
Wij zijn, in eerste instantie, aangenaam verrast over de prestaties van de sneeuwsokken met betrekking tot grip, de remweg en het comfort. Door de aanpassingen in de regelgeving en het feit dat de sneeuwsokken in de wintersportlanden zoals Italië en Frankrijk als volwaardig alternatief worden geaccepteerd begrijpen wij de vraag naar dit alternatief. Wij maken ons echter zorgen over de duurzaamheid van het product. Wanneer wij een oplossing verkopen aan onze klanten willen wij zorgdragen voor een maximale veiligheid. Omdat de sneeuwsokken ontzettend snel slijten en het geen volledige bergpas kunnen volhouden, hebben wij onze vraagtekens over de status van dit “wegwerpproduct”. Wij moeten er niet aan denken dat onze klanten stil komen te staan, midden op een bergpas, met versleten en niet meer te gebruiken sneeuwsokken. Daarbij vergeten wij niet dat onze klanten na een heerlijke wintersport ook nog terug naar Nederland of België moeten rijden en de bergpas ook weer af moeten. Het moeten monteren van reeds gebruikte en deels versleten sneeuwsokken op een ijzige weg de berg af geeft geen veilig gevoel.

In een situatie waarbij de sneeuwkettingen gedurende de gehele wintersport gemonteerd moeten worden zijn de sneeuwsokken ook niet geschikt. Ze bevriezen ’s nachts waardoor ze geen grip bieden en onbruikbaar zijn. U zou in die situatie elke dag de sneeuwsokken moeten monteren terwijl u de sneeuwkettingen wel kan laten zitten. Niet erg handig.

Dan de prijs. Een wintersport is een dure aangelegenheid. De sneeuwsokken kosten ongeveer 55 – 100 Euro. De König K-Summit XXL kosten bij ons 479.95. Het verschil in de kosten van de aanschaf van een goed paar sneeuwkettingen uit het duurste segment is op het totale budget dan ook niet zo significant. Veiligheid is echter onbetaalbaar.

Samengevat : wij staan er niet achter. Wanneer eenvoudige montage belangrijk is zijn er diverse sneeuwkettingen te vinden in ons assortiment die een meerwaarde bieden boven de sneeuwsokken. Denk hierbij aan de loopvlaksneeuwkettingen en de Easy-Fit serie van König. Deze zijn sneller te monteren op een glad oppervlak en zeker in diepere sneeuw. Bovendien zijn de sneeuwkettingen een stuk duurzamer, u hoeft zich geen zorgen te maken tijdens de rit of uw sokken niet al versleten zijn.